فوری: کشف آسیب پذیری امنیتی جدید در پروتکل جدید وای‌فای

فوری: کشف آسیب پذیری امنیتی جدید در پروتکل جدید وای‌فای

اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۸

پس از نزدیک به یک سال از انتشار استاندارد جدید وایفای (WPA3)، محققین امنیتی موفق به کشف آسیب پذیری هایی در این پروتکل شدند که می تواند منجر به دسترسی هکر ها به پسورد شبکه وایفای شود. این آسیب پذیری توسط Mathy Vanhoef کشف شده که قبلا نیز آسیب پذیری KRACK را در WPA2 کشف و منتشر کرده بود. یکی از مزایای WPA3 ، استفاده از Dragonfly handshake بود که این پروتکل را نسبت به نسخه قبلی خود امن تر کرده و کرک پسورد را تقریبا غیرممکن می کرد، اما این محقق به همراه همکارش موفق به کشف دو نوع حمله علیه این پروتکل شده است:

 

۱- متدی که این حمله استفاده می کند Downgrade attack نام دارد که در واقع به هر نوع حمله که منجر به اجبار یک نرم افزار به استفاده از نسخه های قدیمی تر یک پروتکل شود اطلاق می شود (حملات مشابهی در TLS/SSL هم قبلا منتشر شده اند). مزیت اصلی این نوع حملات برای هکر ها، خنثی کردن امکانات امنیتی اضافه شده در نسخه جدید پروتکل، و امکان استفاده از تکنیک های قدیمی تر حمله بر روی نسخه های قدیمی تر آن است. حمله کننده برای این کار تنها کافی است SSID شبکه را بداند.

 

۲- این دو محقق همچنین دو آسیب پذیری کانال جانبی (side channel) منتشر کرده اند که در حملات دیکشنری برای شکستن پسورد وایفای می تواند استفاده شود. یکی از این آسیب پذیری ها مبتنی بر cache و دومی مبتنی بر زمان است. به زودی ابزار PoC این آسیب پذیری ها توسط این محققین بر روی گیت هاب منتشر خواهد شد.

منبع خبر: مرکز فناوری اطلاعات